Dag 5: wind ,wind en nog eens wind ! - Reisverslag uit Kingman, Verenigde Staten van AmerikaLennartSuus - WaarBenJij.nu Dag 5: wind ,wind en nog eens wind ! - Reisverslag uit Kingman, Verenigde Staten van AmerikaLennartSuus - WaarBenJij.nu

Dag 5: wind ,wind en nog eens wind !

11 Mei 2018 | Verenigde Staten, Kingman

De titel van deze dag is niet voor 1 of ander darmprobleem dat Suus of ik heb opgelopen maar hier later over meer.
Vandaag is een drukke dag aangebroken, we gaan vandaag eerst naar de Grand Canyon een rit van ongeveer 2 uur. Daarna vertrekken wij naar de Meteoriet krater van Flagstaff, dit is de grootse meteoriet die op aarde is gevallen en daar een mooie krater heeft achter gelaten een rit van 2.5 uur. Daarna zullen wij weer vertrekken naar dezelfde camping als we nu staan namelijk de KOA camping in Flagstaff alleen full hook up i.p.v. alleen water en stroom en op een rechter stukje dan gister, deze rit duurt 40 minuten.

Een kwartier laten dan gepland ( een vrouwen en make-up dingetje ) vertrekken we naar de Grand Canyon. De rit verloopt soepel en we kunnen met onze super niet zuinige camper aardig door rijden. We rijden bijna elke dag door heuvelachtig gebied dus onze camper lust wel een slokkie, iets waar ons gezin/familie ook wel om bekend staat.
Aangekomen bij de Canyon besluiten we het eerste gedeelte te lopen en daarna terug met een shutle bus te gaan. Na een kleine discussie zijn we begonnen met de wandeling. Ik wil altijd gewoon een kant op lopen en we zien wel en Suus wilde via de kaart precies goed lopen.
We zijn via de kaart gelopen en we kwamen aan bij de de Canyon en wat was die schitterend en wat een uitzicht wij snappen ook per direct waar de naam Grand vandaan komt.

Zoals mijn ouders altijd roepen elke hoek is een ansichtkaart was het niet elke hoek maar elke meter. Het verbaasde ons dat niet overal hekken stonden en wij keken dan ook gek op dat er toch van die Chinezen zijn die niet op het pad blijven lopen maar lekker langs de randen over de rotsen. Bronnen vermelden dat er jaarlijks 2 á 3 mensen te pletter vallen en nu weten we ook waarom.
Na talloze foto’s gemaakt te hebben gaan wij terug met de shutle bus en kunnen we deze afvinken van onze lijst.

Terug bij de camper neemt Suus het stuur over van mij en rijden we naar de inslag van de Meteoriet. De rit heeft ons bijna 3 uur gekost( hier zat wel tanken bij ) maar alle mensen wat een wind. Onze camper is 12 feet hoog en 8.5 feet breed en vangt de gehele weg ontzettend veel wind. We worden de gehele reis door alles en iedereen ingehaald maar met windsnelheden van 130km/uur neemt Suus geen risico. Suus heeft nog nooit zo’n grote auto bestuurd maar net als door de bergen staat ze hier wederom haar mannetje ( vrouwtje ) en brengt ze ons veilig bij de meteoriet inslag.

Als we uitstappen merken we dat het echt ontzettend hard waait. Alle 2 moeten we zelfs onze zonnebrillen vasthouden anders waaien die zo van ons gezicht af. Eenmaal binnen betalen wij p.p. 18 doller wat uitkomt op ongeveer 15€ p.p.

We nemen lekker lui de lift naar boven en eenmaal boven aangekomen kijken wij uit op een gigantische krater. De meteoriet die er destijds in zat is met 20 miljoen kg dynamiet volledig weg maar de grote moet enorm geweest zijn bij het zien van deze krater.

Naast de krater is er ook nog een bezoekersgebouw omheen gebouwd waar je wat informatie kan halen en wat demo’s kan bekijken. Voor die 15€ die we betaalde voelde alles als net niet af.

Zo kan je in een demo hoek ervaren hoe het is als de meteoriet inslaat maar meer dan wat lichten die flikkeren en geluid wat 2 seconde iets harder gaat is het dan toch net niet. Laat dan de vloer trillen en lucht uit de zijkanten blazen maar ach we zijn weer een ervaring rijker.

We besluiten terug te gaan naar onze camping maar eerst nog even langs de walmarkt om het 1 en ander in te slaan. Terug ben ik aan de beurt om onze camper door de wind heen te loodsen. Mijn rit duurt ‘maar’ 40minuten en het zweet stond al in me handen kan je nagaan wat Suus 3 uur langs moest doen. Tijdens het rijden worden de 2 banen afgezet naar 1 en de reden hiervoor is brand. Letterlijk naast de snelweg op een meter of 3 van ons vandaan zien we 10talen brandweer mannen aan het werk om het vuur te bestrijden Suus aarzelt geen moment en neemt van het gebeuren een filmpje.

Aangekomen in Flagstaff en na de boodschappen besluiten we voordat we naar de camping gaan nog even een Amerikaanse sport te beoefenen namelijk bowlen. Een grote bowlingbaan ligt vlak om de hoek en wat voor 1. Keurige bowlingballen, super strakke en gladde vloer klein nadeeltje was de man bij de receptie echt een zak hooi was en meer geïnteresseerd was in ze laptop dan aan ons maar oke. Suus heeft gewonnen dankzij een fout in het systeem ( ja echt ) Van de 10 worpen had Suus 5 spars waarvan 1 echt zelf gegooid de andere 4 gaf de computer gewoon cadeau.

Hierna besluiten we nog te gaan eten bij een typisch Amerikaans restaurant. We besluiten kip en friet te eten. We nemen hierbij ook uiteraard wat te drinken en om de 10 minuten komt er iemand langs om te vragen of ze je drinken mogen bijvullen. Achteraf is dat waarschijnlijk de reden dat ze geen alcohol verkochten. Het eten is een echt Amerikaanse portie veel,groot, en lekker.
Als we willen afrekenen willen we fooi geven en niet overkomen als die gierige Nederlanders. Normaal leg je de fooi op tafel maar de bediende was een chagrijnig mens dus besluiten we naar de kassa lopen en de vrouw achter de kassa fooi te geven. Deze had wel tijd voor een praatje tijdens ons eten en begroeten ons erg vrolijk bij binnenkomst.
Het eten is 38.50 dollar en zeg tegen haar dat ze er 42 van mag maken. Ik geef haar een briefje van 50 en krijg 48 dollar terug. Snel geef ik haar 3 dollar fooi en zo lopen wij rustig het restaurant uit en hebben we voor 5 Dollar ontzettend veel en lekker gegeten, wat een meevaller waar vooral Suus ontzettend blij van werd.

Aangekomen bij de camping staan we na 1 keer steken en 1 keer blokken onder de wielen goed en gaan we de foto’s en filmpjes bekijken onder het genot van een drankje.
Wat een lange, vermoeiende maar fantastische dag.

• 12 Mei 2018 - 07:17

Mama:

Zeg...blijf je je wel een beetje gedragen als je over ons gezin schrijft.

• 12 Mei 2018 - 08:33

Kevin:

Kijk, dat zijn nog eens mooie uitstapjes en een financiële meevaller tijdens het eten! Geniet ervan.

• 12 Mei 2018 - 11:11

Henny:

Hey Lennart en Suus wat een leuk verslag, Lennart je schrijft al net zo als je mams! Geweldige reis wat jullie aan het doen zijn geniet ervan!! Ik kan alleen geen foto's vinden???